Obraz wirtualny WebHMI pozwala na uruchomienie WebHMI na swoim komputerze w celu przetestowania funkcji urządzenia i wstępnego zapoznania się z systemem SCADA. Wersja testowa jest darmowa i bez ograniczenia czasowego. W tym artykule znajduje się pełna instrukcja instalacji WebHMI na maszynie wirtualnej.
Pobranie i instalacja
Wirtualny obraz WebHMI może być otwarty przez VirtualBox – opensource’owy program od Oracle. Zatem do pobrania mamy:
- VirtualBox w wersji 6.0,
- VirtualBox Extention Pack,
- Obraz WebHMI dostępny w serwisie Level2 po zalogowaniu.
Instalujemy VirtualBoxa. Dodajemy „Extention Pack” w oknie Ustawienia -> Rozszerzenia -> Dodaj nową paczkę.
Teraz wystarczy dodać nowe urządzenie poprzez otwarcie pobranego pliku WebHMI.vbox (przycisk Dodaj).
Ustawienia i uruchamianie maszyny wirtualnej
Zanim uruchomimy wersję testową WebHMI musimy jeszcze zmienić kilka ustawień maszyny wirtualnej. W tym celu wybieramy nasze urządzenie a następnie ikonkę ustawień. W zakładce System wybieramy z jakich zasobów komputera będzie korzystać wirtualna maszyna. Kolejne ustawienia są w zakładce Sieć. Tu ustawiamy interfejsy sieciowe naszego komputera, z których będzie korzystać również wirtualny obraz WebHMI. Jest to szczególnie ważne jeśli chcemy połączyć wirtualne urządzenie z fizycznymi sterownikami. Należy pamiętać, że wirtualny obraz wykorzystuje interfejsy komputera więc ustawienia sieciowe w panelu sterowania również wpływają na komunikację WebHMI z innymi urządzeniami.
Możemy uruchomić maszynę wirtualną. Otworzy się nowe okno przypominające wiersz poleceń. Po kilku sekundach otrzymamy komunikat o tym, że maszyna wirtualna już działa i WebHMI jest dostępne pod adresem 192.168.1.1. Jeśli w ustawieniach maszyny wirtualnej dodamy także kartę sieci izolowanej VirtualBox Host-Only Ethernet Addapter to interfejs WebHMI będzie dostępny pod dodatkowym adresem: np. 192.168.56.101.
Połączenie z interfejsem WebHMI
Wpisujemy adres 192.168.1.1 w przeglądarce internetowej i otwiera się ekran logowania. Logujemy się przy użyciu domyślnych danych (login: admin i hasło: admin).
Po zalogowaniu widzimy interfejs WebHMI, taki sam jak po połączeniu się z fizycznym urządzeniem WebHMI. Możemy korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji urządzenia, a nawet łączyć się z fizycznymi sterownikami poprzez interfejsy komputera. Obraz WebHMI ze strony level2 jest aktualizowany do najnowszej wersji firmware oraz może zawiera dodatkowe funkcje, które nie zostały jeszcze wydane w oficjalnej aktualizacji WebHMI.
Jeśli strona nie otworzyła się to najprawdopodobniej przyczyny należy szukać w ustawieniach interfejsów sieciowych komputera. Interfejsy sieciowe w komputerze muszą pozwalać na połączenie się z podsiecią 192.168.1.xxx, zatem co najmniej jeden z aktywnych interfejsów (który też jest dodany w ustawianiach sieci w maszynie wirtualnej) musi mieć nadany adres IP z podsieci WebHMI.
Trzy przykłady konfiguracji sieciowej, które pozwolą na pierwsze połączenie się z WebHMI:
- Nadajemy dla ethernetowej karty sieciowej adres IP z podsieci 192.168.1.xxx. Aby interfejs był aktywny to przewód ethernetowy musi być podłączony do portu karty sieciowej. Bez przewodu Windows uznaje ten interfejs za wyłączony i nie możemy połączyć się z WebHMI.
- W ustawieniach sieci w VirtualBox jako pierwszy lub kolejny interfejs należy wybrać kartę Wi-Fi, a następnie zmienić IP tej karty na podsieć 192.168.1.xxx.
- W ustawieniach sieci w VirtualBox jako kolejny interfejs należy wybrać wirtualną kartę sieciową (VirtualBox Host-Only Ethernet Adapter). Przy uruchomieniu maszyny wirtualnej wyświetli się drugi adres IP, pod którym interfejs WebHMI będzie dostępny.
Jeśli po wpisaniu adresu 192.168.1.1 łączymy się z naszym routerem to musimy na chwilę połączyć się z inną siecią bezprzewodową lub połączyć przewód ethernetowy do innego urządzenia lub komputera. Po połączeniu możemy zmienić IP w ustawieniach sieciowych WebHMI, logując się za pomocą domyślnego loginu i hasła (login: admin i hasło: webhmi). Pole do zmiany adresu IP znajduje się w Sieć -> Interfejsy -> Edytuj przy interfejsie LAN.
Projekt demo: symulator HVAC
Aby nie testować interfejsu WebHMI od zera sugerujemy pobranie i załadowanie projektu demo z wizualizacją systemu HVAC. Projekt symuluje zmiany temperatury oraz stężenia CO2. Wszystko pracuje automatycznie, a operator może zmieniać ustawienia i monitorować status systemu. Możliwa jest również zmiana czasu symulacji. Możesz pobrać ten projekt demo w zakładce Downloads w systemie Level2. Do poprawnego działania wymagana jest wersja firmware WebHMI 3.5 lub wyższa.
Ograniczenia wersji demonstracyjnej
Obraz WebHMI został stworzony jako prosta metoda przetestowania możliwości WebHMI bez konieczności wypożyczania fizycznego urządzenia. Nie może być więc wykorzystywany do celów komercyjnych. Wersja testowa obarczona jest następującymi ograniczeniami:
- limit 10 rejestrów zewnętrznych,
- dane w logu są przechowywane przez 2 dni,
- możliwe jest dodanie tylko 5 pulpitów operatorskich.
Należy również pamiętać, że wersja wirtualna to nowość, której kod źródłowy wymagał wielu zmian w celu dopasowania do nowej architektury. Producenci dołożyli wszelkich starań aby wersja wirtualna działała dokładnie tak samo jak fizyczne urządzenie. Jeśli zauważysz, że jakaś funkcja działa nieprawidłowo to prosimy o kontakt na support@zestapro.pl.
Uruchomienie wersji demo na Raspberry Pi 3
Możliwe jest także uruchomienie wirtualnego obrazu WebHMI na popularnej malince w celu przetestowania funkcji WebHMI i zasymulowania fizycznego urządzenia. Cały proces jest bardzo prosty. W przypadku komputerów z systemem Windows na początku należy pobrać następujące pliki i programy:
- obraz WebHMI na Raspberry Pi do pobrania z Level2 (zakładka Pliki do pobrania),
- program balenaEtcher do tworzenia obrazów na kartach SD,
- dowolny program pozwalający na zaawansowane zarządzanie partycjami i dyskami, na przykład: Eassos Partition Guru.
Przy pomocy programu balenaEtcher przygotowujemy kartę SD z obrazem WebHMI. Wybieramy plik .img oraz naszą kartę SD i rozpoczynamy tworzenie obrazu przyciskiem FLASH.
Po kilku chwilach obraz WebHMI będzie gotowy. Możemy teraz włożyć tę kartę SD do Raspberry Pi. Łączymy komputer do portu Ethernet RPi, konfigurujemy interfejs sieciowy komputera aby być w tej samej podsieci (ip: 192.168.1.xxx, maska: 255.255.255.0). Możemy teraz połączyć się z interfejsem WebHMI wpisując 192.168.1.1 w przeglądarce. Jeśli pojawi się komunikat o błędzie, to konieczne będzie wykonanie jeszcze kilku kroków związanych z manipulacją partycjami na naszych nośnikach danych.
Zgodnie z informacją wyświetloną razem z błędem, dwa możliwe rozwiązania to:
- Wykorzystanie przenośnego nośnika USB z partycją w formacie ext4.
- Dodanie trzeciej partycji na karcie SD w formacie ext4.
Ponieważ format ext4 nie jest standardowo obsługiwanym formatem partycji przez systemy Windows i podstawowe narzędzia nie pozwalają na stworzenie takiej partycji to konieczne jest wykorzystanie dodatkowego oprogramowania, na przykład Eassos Partition Guru.