W systemach SCADA najłatwiejszym przekazem informacji (oczywiście zaraz obok tekstu) są grafiki. Jest to doskonałe wizualne urozmaicenie wizualizacji. Dzięki temu praca z systemem jest czytelna, a także bardzo łatwa i przyjemna. Do tego typu zadania najlepiej sprawdzają się grafiki wektorowe. Do tworzenia tego typu grafik wystarczy w pełni darmowy program Inkscape. Można go pobrać pod tym linkiem, a podstawowy kurs z jego obsługi jest dostępny na kanale Inkscape Tutorial. Poniżej umieszczamy 5 filmów, z których dowiecie się jak wygląda interfejs programu, jak używać podstawowych narzędzi, jak zmieniać kolory, jak tworzyć gradienty i wiele więcej.
Część 1 – Interfejs
W pierwszej części kursu podstawowego z programu Inkscape dowiemy się jak wygląda interfejs. Dowiemy się jak się poruszać po programie, co można znaleźć w poszczególnych zakładkach oraz zostaną opisane najpotrzebniejsze i najczęściej używane funkcje.
Część 2 – Podstawowe narzędzia, nawigacja, grupowanie
Podczas oglądania drugiej części kursu dowiemy się nieco o obiektach w programie. Zobaczymy jak tworzyć kształty przy zastosowaniu kilku prostych sztuczek, a także używając skrótów klawiszowych.
Część 3 – Porządkowanie, zmiana kolorów, konfiguracja ustawień
Po zapoznaniu się z trzecią częścią kursu dowiemy się o tym jak porządkować obiekty, a także jak zmieniać ich kolory. Dowiemy się o tym jak skonfigurować ustawienia grafiki przed eksportem. Pokazane są również przydatne sztuczki podczas pracy z programem.
Część 4 – Tworzenie, łączenie, edycja obiektów
Przedostatnia część kursu podstawowego mówi nam o tym jak tworzyć dowolne obiekty w programie Inkscape. Poznamy metody ich rysowania, scalania, dzielenia i edycji.
Część 5 – Gradienty, tekst, klonowanie, przycinanie, maski, deseń
W ostatniej części kursu dowiemy się o tak zwanych narzędziach wspomagających tworzenie grafik wektorowych. W podstawowym zakresie dowiemy się jak tworzyć i ustawić gradienty, teksty, maski oraz desenie. Zostanie przedstawiona funkcja klonowania, która przyspieszy i ułatwi tworzenie dowolnych grafik.
Dodawanie grafiki do WebHMI
W programie Inkscape stworzyliśmy prosty zbiornik z przezroczystym wycięciem. Wygląda on tak:
Teraz uruchamiany nasze WebHMI i wchodzimy w bibliotekę obrazów. Robimy to poprzez wybór koła zębatego widocznego w prawym górnym rogu, a następnie klikamy Biblioteka obrazów z sekcji Interfejs użytkownika. Tam dodajemy nasz stworzony zbiornik.
Dzięki przezroczystemu wycięciu w zbiorniku możemy pod niego dodać inne elementy wizualizacji takie jak pola tekstowe, lampki czy bar grafy. Taki bar graf będzie wypełniał się proporcjonalnie do poziomu cieczy wewnątrz i dzięki temu uzyskamy bardzo intuicyjną prezentację aktualnego poziomu w zbiorniku.
Możliwość tworzenia grafik z przezroczystością jest jedną z największą zalet w grafikach wektorowych. Druga zaleta to nieograniczone możliwości skalowania grafik wektorowych. Znaczne zwiększenie wielkości grafiki rastrowej może obniżyć jej jakość, natomiast w przypadku grafik wektorowych ten problem nie występuje. Ostatnia zaleta to możliwość szybkiej edycji takiej grafiki. Standardowe formaty grafiki wektorowej jak na przykład .svg mogą być otwierane i edytowane we wszystkich programach do grafiki wektorowej. Co więcej grafikę wektorową można nawet otworzyć notatnikiem i edytować współrzędne punktów czy kolory.