Ethernet IP + WebHMI – Aktualizacja do wersji 3.4

Nowa wersja firmware WebHMI 3.4 jest już dostępna. Główne zmiany to:

  • Każdy element na pulpicie operatorskim może mieć indywidualnie nadane uprawnienia dla różnych użytkowników,
  • Możliwa jest zmiana przezroczystości każdego elementu na pulpicie operatorskim,
  • Dane z wykresów mogą być eksportowane jako pliki HTML w celu łatwiejszego przetwarzania danych w innych programach,
  • Zapis do bazy danych jest teraz nawet 2,5x szybszy,
  • Nowy edytor warunków zdarzeń. Uwaga! Zmiana może wpłynąć na działanie obecnych projektów,
  • Dodano nowy protokół komunikacyjny Ethernet/IP dla sterowników Allen Bradley,
  • Wszystkie zmienne wewnętrzne są teraz nieulotne,
  • Dodano funkcję przechowywania kluczowych danych w skryptach LUA,
  • Dodano wsparcie biblioteki LUA CJSON w skryptach,
  • Możliwy jest wybór zewnętrznej pamięci USB do przechowywania danych,
  • Dostępna jest wersja testowa WebHMI w postaci obrazu maszyny wirtualnej,
  • Naprawiono mniejsze błędy.

Kontrola dostępu do elementów na pulpitach operatorskich

Teraz możliwe jest ustawienie dostępu do poszczególnych elementów pulpitów operatorskich. To pozwala na pokazywanie i ukrywanie elementów dla różnych użytkowników. Dla przykładu, operator widzi tylko podstawowe elementy sterujące, podczas gdy automatyk widzi też pola do zmiany parametrów całego układu.

Eksportowanie danych z wykresów do pliku HTML

W poprzednich wersjach WebHMI możliwe było eksportowanie danych z wykresów w formacie CSV z kodowaniem UTF-8. Microsoft Excel miał problemy m. in. z polskimi znakami przy otwieraniu takich plików, co było problematyczne dla niektórych klientów. Teraz możliwe jest eksportowanie danych do plików HTML, co pozwoli na dalsze przetworzenie danych bez problemów z kodowaniem i polskimi znakami.

Nowy edytor warunków wydarzeń

Wcześniej, przy projektach z większą liczbą zmiennych używanie edytora warunków stawało się problematyczne. Dostępna była pojedyncza lista ze wszystkimi zmiennymi. Teraz dostępny jest nowy edytor, znacznie bardziej przejrzysty i przyjazny użytkownikom. Zawiera on przeglądarkę zmiennych z funkcją wyszukiwania (wprowadzoną w wersji 3.3 dla innych funkcji WebHMI).

Uwaga! Warunki z poprzednich projektów będą działać w nowej wersji WebHMI, ale nie możliwe będzie edytowanie i zapisywanie ich w nowym edytorze. Jeśli otworzysz wcześniej zdefiniowane wydarzenia w nowym edytorze to wszystkie warunki zostaną utracone. Konieczne będzie zdefiniowanie wszystkich warunków wydarzenia od początku. Zalecamy zapisanie istniejących warunków przed aktualizacją w celu szybszego otworzenia działania całego projektu.

Nowy protokół Ethernet/IP dla sterowników Allen Bradley

WebHMI pozwala teraz na komunikację ze sterownikami Allen Bradley ControlLogix i CompactLogix poprzez protokołów Ethernet/IP. WebHMI może odczytywać i zapisywać zmienne typu: Bool, Short Int, Int, Double Int, Real oraz String.

Jako adres zmiennej wykorzystywany jest globalna nazwa tagu. Aby odczytać tagi z programu adres zmiennej powinien wyglądać przykładowo:  ROGRAM:MainProgram.Counter_2.PRE, gdzie „MainProgram” jest nazwą programu.

Zmienne wewnętrzne WebHMI są teraz nieulotne

Wszystkie zmienne wewnętrzne WebHMI (Dxx) zapisują teraz swoje wartości pomiędzy restartami oraz przy tworzeniu i przywracaniu kopii zapasowych. Nie ma już potrzeby używania zmiennych z obszaru DSxx. Dodatkowo, nie ma już limitu dotyczącego liczby zmiennych wewnętrznych. Teraz możesz dodać więcej niż 2000 rejestrów Dxx.

Kolejna zmiana dotycząca zmiennych wewnętrznych dotyczy ich adresów. Zmienne o tych samych adresach wykorzystują inne obszary pamięci. Oznacza to, że wiele zmiennych z tym samym adresem (na przykład D10) będzie miało inne wartości.

Przechowywanie wartości kluczowych

Przechowywanie wartości kluczowych jest prostą bazą danych pozwalająca na przechowywanie dowolnych danych przy użyciu skryptów. Jest to przydatne do przechowywania ustawienia, parametrów, liczników czy flag. Te wartości są przechowywane także w kopiach zapasowych, więc będą przywracane przy przywracaniu projektu. Więcej informacji na temat tej funkcji możesz znaleźć w dokumentacji.

Kodowanie JSON

Biblioteka Lua CJSON została dodana do skryptów WebHMI. Dzięki temu bardzo proste stało się zapisywanie i odczytywanie danych w tym formacie. Ta opcja przyda się przy połączeniu WebHMI z innymi systemami wykorzystującymi zapytania HTTP. Dodatkowo, zaawansowane typy danych (na przykład tabele) mogą być przechowywane jako wartości kluczowe przy użyciu formatu JSON.

Zewnętrzne nośniki danych USB

Teraz możliwe jest wykorzystanie zewnętrznych nośników USB do przechowywania danych w WebHMI.

 

Przykłady wykorzystania takiego rozwiązania:

  1. Przy tworzeniu pierwszego projektu lub testowaniu urządzenia, gdy nie masz dostępnej karty SD.
  2. Gdy potrzebna jest bardzo duża przestrzeń dyskowa. Może nie być tak pojemnych kart lub cena może być zbyt duża. Teraz możliwe jest połączenie dysku SSD lub HDD poprzez kieszeń USB i wykorzystanie całej pojemności takiego dysku do przechowywania danych.
  3. W przypadku nagłej awarii karty pamięci. Zazwyczaj szybciej uda się znaleźć nośnik danych USB niż kolejną kartę SD, dzięki czemu można skrócić czas awarii.

Należy pamiętać że każda karta pamięci lub dysk może przestać działać, nawet te przemysłowe. Należy więc pamiętać o okresowym tworzeniu kopii zapasowej ważnych danych, ustawień i całego projektu.

Wybór miejsca przechowywania danych znajduje się w zakładce Ustawienia -> Ustawienia:

 

Skontaktuj się z nami, aby uzyskać nowy kod aktualizacji.

Wersja testowa WebHMI

Wcześniej w tym miesiącu pisaliśmy o wirtualnym WebHMI na twoim komputerze. Wirtualny obraz WebHMI posiada te same oprogramowanie i funkcje jak fizyczne urządzenie. Dostępny jest nawet interfejs ustawień sieciowych Luci, taki sam jak w WebHMI. Wirtualne WebHMI może łączyć się z innymi sterownikami oraz może być powiązane z kontem Level2 jak fizyczne urządzenie.

Potrzebujesz oferty?

Zapraszamy do kontaktu. Wystarczy podać dane firmy a my dostarczymy ofertę na WebHMI najszybciej jak to możliwe.